Ταχίνι: Ιδιότητες - Συνταγές - Tips - Διατροφική Αξία | Καφές Ριζόπουλος

Μια κουταλιά ταχίνι την ημέρα…τον γιατρό τον κάνει πέρα!

ταχίνι σουσάμι

Πρωταγωνιστής στις κουζίνες της Μέσης Ανατολής, αγαπημένο συστατικό σε παλιές Σμυρνέικες συνταγές. Η πολυσυζητημένη υπερτροφή (superfood) της σύγχρονης ελληνικής διατροφής. Από ένα τόσο απλό υλικό της φύσης, το σουσάμι, προέρχεται το ταχίνι. Διαλεγμένοι σπόροι σουσαμιού υφίστανται επεξεργασία αποφλοίωσης και ξήρανσης, καβουρδίζονται, αλέθονται και γίνονται πολτός, το γνωστό και αγαπημένο μας ταχίνι.

Αρκετά χρόνια πριν, οι γειτονιές της Ροδόπης ήταν γεμάτες με εργαστήρια παρασκευής ταχινιού και χαλβά. Στις μέρες μας παρατηρούνται αξιόλογες προσπάθειες από δεξιοτέχνες παρασκευαστές που ασκούν με αγάπη την τέχνη τους σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Πρώτης ποιότητας και γεύσης ταχίνι (απλό ή ολικής άλεσης) θα βρείτε στο καφεκοπτείο Ριζόπουλος, για να το συνδυάσετε υπέροχα με τον καφέ σας, αλλά και να το εντάξετε στη μαγειρική σας. Μπορείτε να το προμηθευτείτε τόσο από το κατάστημα όσο και στο eshop μας.

Εντάξτε το ταχίνι στη διατροφή σας

ταχίνι μαύρο και άσπρο

Το ταχίνι προσφέρει πολλαπλά οφέλη για την υγεία, που έχουν αποδειχθεί μέσα από επιστημονικές μελέτες και έρευνες. Η τεράστια διατροφική του αξία το καθιστά απαραίτητο συστατικό της ημερήσιας διατροφής μας. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων  , μία μερίδα ταχίνι (2 κουταλιές της σούπας) περιέχει: 178 θερμίδες, 16 γραμμάρια λίπους (μόνο 2 κορεσμένα, τα υπόλοιπα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα), 6 γραμμάρια υδατανθράκων (3 γραμμάρια ινών και 0 γραμμάρια ζάχαρης) και 5 γραμμάρια πρωτεΐνης. Επίσης καλύπτει το 30% των ημερήσιων αναγκών μας σε θειαμίνη, το 24% σε μαγνήσιο, 22% σε φώσφορο, 14% σε σίδηρο και 12% σε ασβέστιο.

Οι ουσίες λιγνάνες, σησαμίνη και σησαμόλη που περιέχονται στο σουσάμι συμβάλλουν αποτελεσματικά στη μείωση της χοληστερίνης και στην πρόληψη των καρκίνων που συνδέονται με ορμόνες. Σύμφωνα με το επιστημονικό περιοδικό Nutrition Research, η κατανάλωση 40 γραμμαρίων ταχινιού την ημέρα βοηθά ώστε, μετά από διάστημα 4 εβδομάδων, η μέση ολική και η LDL (“κακή χοληστερόλη”) να μειωθεί κατά 6,4% και 9,5%, αντίστοιχα.

ταχίνι μαύρο

Τα καλά λιπαρά που περιέχει το ταχίνι περιορίζουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων. Επιπλέον, το ασβέστιο και το μαγνήσιο που περιέχονται στο σουσάμι μειώνουν με φυσικό τρόπο την αρτηριακή πίεση, ενώ το μαγνήσιο βοηθά ιδιαίτερα στην υγεία των οστών και στην ελαχιστοποίηση του κινδύνου οστεοπόρωσης στις γυναίκες.

Αυτά και άλλα πολλά οφέλη προσφέρει το ταχίνι, ισχυροποιώντας το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Την καλή υγεία έρχεται να συμπληρώσει η ακαταμάχητη γεύση του, που είναι ένας ακόμα λόγος για να ενταχθεί στη διατροφή μας.

Γευστικοί συνδυασμοί με ταχίνι

ταχινι

Ακόμα και σκέτο, το ταχίνι είναι υπέροχο. Πάρτε απλά ένα κουτάλι και νιώστε τη μεστή γεύση και την ενέργεια που σας δίνει. Είναι όμως εξίσου νόστιμο και σε άλλους συνδυασμούς, κάποιους απ’ τους οποίους μας αποκαλύπτει η κυρία Ελένη, η «ψυχή» του καφεκοπτείου Ριζόπουλος. Αν ο δρόμος σας βγάλει στο κατάστημα της οδού Στρέιτ, ρωτήστε και μάθετε πού και πώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ταχίνι. Εμείς σας δίνουμε κάποια μικρά tips για να δείτε τις δυνατότητες που προσφέρει αυτή η τροφή, μαθαίνοντας παράλληλα τα μυστικά και τη σοφία των παλιών για το ταχίνι.

Ταχίνι tips και μυστικά από τη «μαμά» του καταστήματος

Όπως μας εξηγεί η κυρία Ελένη, το ταχίνι ήταν καθημερινή συνήθεια για τους Σμυρνιούς.

Η γιαγιά της έβαζε λίγο ταχίνι μέσα στον ελληνικό καφέ, το ανακάτευε και το συνόδευε με το πρωινό της, με τη φρυγανιά, το ψωμί της και ό,τι άλλο είχε. Αυτό της έδινε απίστευτη ενέργεια.

Μια άλλη αγαπημένη συνήθεια της γιαγιάς ήταν να αλείφει το ταχίνι στη φέτα του ψωμιού και από πάνω να ρίχνει λίγο μέλι και κάποιες φορές κανέλα.

Ένα άλλο ωραίο γλυκό που θυμάται η κυρία Ελένη είναι η λεγόμενη ταχινόπιτα που έφτιαχναν οι Μικρασιάτες τη Μεγάλη Παρασκευή. Φτιάχνεται μόνο με ταχίνι και νερό, ξηρούς καρπούς, καρύδια, μαύρες και άσπρες σταφίδες και γίνεται ένα καταπληκτικό νηστίσιμο κέικ, που φουσκώνει όπως το κανονικό.

κουλουρακια ταχινι σουσαμι

Θυμάται ακόμα την ταχινόσουπα που έφτιαχνε η γιαγιά της. Έβαζε νερό και αντί για βούτυρο, ταχίνι με αλεσμένα λαχανικά (καρότο, σέλινο, κολοκύθι κλπ.), λίγο λαδάκι, πιπεράκι και ήταν έτοιμη, σαν σούπα βελουτέ.

Η κυρία Ελένη τονίζει επίσης πως οι Μικρασιάτες έτρωγαν και ταχίνι και χαλβά. Ο χαλβάς ήταν σαν επιδόρπιο μετά το φαγητό και τον απολάμβαναν με κανέλα και λεμόνι από πάνω. Άλλωστε, όπως μας λέει η κυρία Ελένη, ο χαλβάς έχει ως βάση το σησαμέλαιο, όπως και το ταχίνι που καταναλώνουμε σήμερα: ανακατεύουμε το σησαμέλαιο που βρίσκεται πάνω-πάνω με το αλεσμένο σουσάμι και το βάζουμε στο ψωμί. Έτσι λαμβάνουμε τα οφέλη του θρεπτικού και υγιεινού σησαμέλαιου.

χαλβάς με ταχίνι

Μια γλυκιά συνταγή: Σοκολατάκια με ταχίνι

Τα σοκολατάκια με ταχίνι ταιριάζουν με τον εκλεκτό, αυθεντικό ελληνικό καφέ Ριζόπουλος. Μόλις δοκιμάσετε δεν θα θέλετε να σταματήσετε.

Πάνω και κάτω γκοφρέτα ή μπισκότο, ενδιάμεσα ταχίνι, αν θέλουμε προσθέτουμε λίγο αμύγδαλο, τα αφήνουμε να πήξουν στο ψυγείο και τα βουτάμε σε σοκολάτα υγείας. Τα βάζουμε να κρυώσουν σε λαδόκολλα και είναι έτοιμα για να τα απολαύσουμε. Σε αυτή τη συνταγή βασίζεται αυτό το πεντανόστιμο κέρασμα που θα βρείτε στο κατάστημά μας.

γλυκο ταχινι

Αυτά μας διηγείται τόσο ωραία η «μαμά» του καταστήματος και μας λέει πως, όσο περνούν τα χρόνια, το ταχίνι συνδυάζεται με όλο και πιο πολλά υλικά. Οι Σμυρνιοί έτρωγαν ταχίνι γιατί ήξεραν ότι είναι δυναμωτικό και γνώριζαν από την εμπειρία τους όλα τα οφέλη του.

Αυτά τα μικρά tips μεταφέρουν την παλιά σοφία στο σήμερα. Όρεξη και φαντασία να έχετε, για να δοκιμάσετε το ταχίνι στους συνδυασμούς που εσείς αγαπάτε. Μη ξεχνάτε ότι μπορείτε να προμηθευτείτε το αγαπημένο ταχίνι τόσο από το κατάστημα όσο και στο eshop μας.